Oct 17, 2010

~Bayangan seksa..~


Bismillah..

Petang ni, aku buka FB.. suka nak jenguk2 n teroka2 kalau ada citer best aku leh jadikan pedoman n sandaran untuk diri aku.. Rmi org kata, FB ni buang masa.. Aku tak nafikn, aku sndri pn kdg2 leka gak.. Men game je keje.. huhu.. Tapi ada gak klbhn nya.. Trutama skali bila tgk status kwn2 yg bg pngajaran n pringatan.. Buat kita yg cpt lalai ni, tjaga smula.. Biasalah manusia, mudh lupa.. Msti kne ‘alarm’ slalu kan.. Sbb tu rmi org ada alarm clock.. (eh, pe bnde aku mrepek ni??hehe..) Kdg2 plk aku baca artikel2 kat iluvislam. Sbb aku dh jd ahli bwh page dia, jd mmg slalu dpt updated artikel n story.. Bila baca, hati rse tenang n kuat.. Tapi mnde ni kne amalkan slalu, klu blh biar hati muhasabah slalu.. Kalau tak, lalai lagi.. Kan3??

Entry kali ni aku bkan nk citer bab lalai.. Org yg taip ni pn slalu lalai, xkn nk bebel2 ngn korg psl lalai plk kan.. xlayak.. xlayak.. haha.. Entry kali ni, aku nk highlight kan statement kat bawah ni..

~Jgn lempar dia ke neraka, jika kamu ikhlas menyayanginya.. Lindungi dan bawa lah dia ke jalan mulia.. InsyaAllah, hati kamu akan tenang dan bahagia..~

Aku tbaca satu artikel ttg empat golongan lelaki yg akan dilemparkan ke neraka.. Ya Allah, automatik aku trus tringat kat abah.. Ps tringat kat abah, teringat kat... kat.. kat spe2 lah.. Astaghfirullah, tmenung pnjg aku.. Tgh dok sndar mngelamun tu, aku tgk kaki aku.. tbe2 benak aku terlintas

“Kaki ni satu hari nnt tnpa keraguan lagi akan berdiri kat padang mahsyar”

Abah pun cmtu kan.. Abah akan bdiri juga kat padang mahsyar nnt.. Laju je otak aku flashback blik smua yg aku dh buat selama ni dlm hidup aku.. Bnyak nye dosa aku yg abah akan dipertanggungjwb kan kat pdg Mahsyar nnt.. Ya Allah, apa aku dh buat ni??
Abah yg sgt penyayang ngn anak2, sgt ambil berat ttg kami sekeluarga, abah yg dulu putih tapi dh jd gelap kulitnya sbb berpanas nk cari nafkah untuk kluarga, abah yg bngun tiap malam mnangis n bdoa utk ksejahteraan kami, abah yg xkisah dia susah asal kluarga cukup segala, abah yg dh tua umurnya tapi masih gagah lwt aku walau aku sjauh ni, abah yg snggup tahan keinginan smbung blajar n cita2nya, abah yg snggup lbhkan duit utk pngajian anak2 dr beli ubat penawar kencing manisnya.. Ya Allah, anak apalah aku ni?? Kalau ada anak tak kenang budi dlm dunia ni, aku rse aku jauh lbh truk dr dia.. Byk sgt pngorbanan abah smpi aku xleh nk list smua dh.. Ni baru ckit.. Tlalu sdikit..

Bila aku tutup mata, aku tbayang abah tseksa.. Astaghfirullah, tak berani dh aku nk pejam mata.. Bayangan aku sndri dh buat air mata jatuh tak terhingga, tu baru bayangan aku.. Belum lagi keadaan sebenar seksa di sana.. Aku pnh baca sebuah kisah, ttg sorg pramugari yg pengsan di Mekah masa nk mnunaikan haji.. Dalam keadaan xsdr tu, dia dh diberi bayangan seksa di sana.. Smpikan bila terjaga dia sndri xdpt nk gmbarkan smua tu dgn kata2, hnya katanya tlalu truk azabnya.. Aku tgk abah cucuk jari nk check darah pun, aku dh pling muka.. xsnggup tgk darah abah menitis kuar.. Tapi nape aku mudah je buat dosa bgunung2 bnyaknya tnpa rse bslh pun kat abah?? Tu ke namanya aku ikhlas sygkan abah?? Palsu je..

Bila pk smua yg dh blaku, aku rse mcm nk blik peluk abah.. aku nk salam tgn abah, mnta maaf kat abh, cium pp abah.. Aku nk ckp btapa aku ikhlas sygkan abah.. Tak sbar rasanya nk jumpa abah.. Aku nk jadi anak yg baik.. Anak yg solehah.. Aku xnak lempar abah dlm neraka.. Aku amanah buat abah.. Abah berikan spenuh kpercayaan pd aku, aku kne jge kpercayaan tu.. 28 hrbln ni insyaAllah abah dtg lawat aku.. Aku rse nak msak kan mknan special utk abah.. Aku xpndi pun masak, tapi abah selalu ckp kat aku ngn along..

“abah xkisah pun sedap ke tak.. along ngn adik dpt masak utk abah cmni pun dh cukup gembira n terharu dah abh..”

Abah tak cerewet ttg makan, smua abah makan.. xsdp pun abh makan juga.. Hari tu aku buat sup kat rumah, xla sedap mana tp abah makan byk juga.. Aku tak tahu klu abah nk ambik hati aku, tapi aku rse hepi tgk abah mkn bnyk.. Aku nk bkhidmat utk abah n kluarga sedaya aku.. Aku nk lihat mereka bahagia n gembira.. Aku dh byk abaikan tnggugjwb n peranan aku sbg anak yg solehah, moga aku bksmpatan utk memperbaiki segalanya..

“Ya Allah, telah kau kurniakan aku kelurga yg bahagia.. Kluarga yg luar biasa hebatnya.. Tulus cinta bersulam kasih.. Abah dan mama.. Aku mmbesar dlm keadaan sempurna.. Sdayanya mereka mngerah tenaga, agar bisa mmberikan yg tbaik buat anakanda tercinta.. Mereka bukan org berada, juga tiada harta berjuta.. Cukup agama, ilmu dan akhlak mereka semat di setiap jiwa zuriat mereka.. Berulang kali mrk ingatkan bahwa mrk bukn hdup bjuta2 era.. Mrk psti akan pergi jua.. Di kesempatan ini Ya Allah.. Di kesempatan yg masih bsisa ini.. Izinkan aku bkhidmat spenuh jiwa raga buat mreka.. Sedaya aku mmbuat mereka bahagia.. Tuntuni dan redhai langkah ku ya Allah.. Amin..”

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...