Jan 8, 2011

~Mencintai Tanpa Syarat~

Bismillah..



“Isteri yang kamu nikahi tidaklah semulia Khadijah, tidaklah setaqwa Aisyah, pun tidaklah setabah Fatimah. Justeru isterimu hanyalah wanita akhir zaman yang punya cita2 menjadi solehah”



Ptama skali, maaf sbb dh lme sgt xupdate blog.. Tlalu sibuk mrehatkn diri slps bhempas pulas ngn PSM. Skrg plk sibuk dgn proposal master dan process apply yg mmeningkan lg memakan masa.. Ya Allah, kuatkan aku dan permudahkanla jalannya.. amin..

Hari ni, 9 Januari 2010, sorg sahabat aku mlgsungkan pkhwinan ngn pilihan hatinya.. Majlis nye kat Rumah Alumni UTM, tp aku xpegi pun.. hehe.. pape pun slmt pngantin baru..

“Barakallah laka, wa barakallahu alaika wa jamaa bainakuma fi kulli khair” – Semoga Allah mmberi barakah bg kamu dan mberkati kluarga kamu, dan mngumpulkn kamu dlm kbaikan dan kepada kebaikan.. Tahniah fitri ayob dan isteri..

pndg kiri kanan, dh rmi sahabat2, junior2, dan senior2 aku yg nk mnikah dan yg telah bernikah.. Yg berangan nk bnikah, lagi ramai.. (termasuklah aku sendiri..) Tringat ustaz hasrizal (saifulislam.com) tulis dlm buku dia.. alam pnikahan sbnrnya lbh mncabar dr alam mse kita single mingle ni.. alam pnikahn bukn hnya utk mhalalkn tuntutan nafsu, tp juga utk mlaksanakn tuntutan lain yg LEBIH berat.. Kita bukan lg mbwa 1 hati mcm mse bujang ni, tp mbawa byk hati bsama dlm stiap kputusan yg kte ambl..

Setiap wanita xkirala skeras mana pun, psti tringin mnjadi SOLEHAH.. bukan bernama SOLEHAH @ SITI SOLEHAH, tp mmpnyai akhlak sorg muslimah yg solehah.. spe xnk mjdi si mawar bduri yg cntik dipandang tp sukar disentuh? mjadi si pohon smalu yg sgt pmalu, akarnya kukuh ke dasar namun dipagari duri yg mmelihara? itulah impian smua wanita muslimah, insyaAllah.. mjadi solehah bukn boleh blaku dgn hnya lisan mulut, juga bukan dgn ikrar dn janji.. tp dibuktikan dgn pbuatan dan niat yg ikhlas krn Allah..

Tringat kisah yg mama citer kn pada aku ttg sorg isteri yg solehah.. Siapa dia, biarlah mnjd rhsia.. Namun aku doakan smoga roh arwah aman dan tgolong d kalangan org2 yg briman dan btaqwa.. insyaAllah.. Arwah dlahirkan xcntik fizikal.. Dinamakan Hitam sbb kulit dia yg gelap.. korg jgn pelik plak, org dulu2 nama2 cmni xpelik pun.. eh, korg.. ni citer betul2 tau.. bukn mama aku cedok kt mana2 buku hikayat lama ke..bukan cobaaaannn.. ini betul2.. (ikut style citer bujang lapok.. hehe..)

okla, aku smbung citer.. hehe.. arwah ni sgt sygkan budk2.. mama klu jmpe arwah, mmg xleh nk brenggang.. suka nk dgr arwah bcrita, bg nasihat, ajar ngaji.. bleh tak korg bygkn budk2 yg sngt smngat ngaji, bwk Quran n rehal dorg, ngn muka happy tnpa rungutan n prasaan tpksa?? aku rse dh sush nk jmpe budk2 cmtu skrg ni kn?? dlu mse aku ngaji kat Masjid Negeri Sabah pun, budk yg 1 kelas ngaji ngn aku tu pun suka lari bila ustaz pnggil suruh ngaji.. aku xcmtu k.. aku baik.. hehe.. ^_^ tp tula yg mama rse tiap kali ngn arwah.. aura arwah tu mnyebabkn smua org snang n syg ngn dia.. suka nk bkepit je ngn arwah..

Suami arwah ni keje istana.. xsilap aku mcm panglima istana kot.. yg keje dia jg kselamatan istana.. jd of coz la dia tegas n muka agak2 garang la kan..(korg bygla sndri..) xkn muka jmbu je nk jaga istana, xtakutla pncuri nk masuk kan.. huhu.. suami arwah mmg tegas dan garang.. mama klu nmpk je suami arwah, msti nyorok blkg arwah.. cmtula pnye takutnye mama kat suami dia.. Tp kuasa Allah la, dh nama pn jodoh.. Dtemukan arwah yg lembut dan baik tu dgn suami yg tegas.. Brulah scocok.. ye dak?? hehe.. Mama citer, suami dia ni, klu mrh 1 umah leh dgr.. pnyelah kuat suara dia.. taknye kecut mama.. Tp mama ckp, wlupn suami dia mrh cmne pun @ grng cmtu pun, arwah ni mmg xpnh mrungut.. xpnh nk mbebel.. xpnh nk mrh2 blik.. klu korg suami korg cmtu cmne?? Bak kata sorg kwn aku, zmn skrg ni dh tbalik.. spatah suami ckp, dr pagi smpi ptg isteri tu mbebel2 pot pet pot pet.. haha.. pahit nk ditelan sbb aku ppuan n mdapat tguran tu dr sorg lelaki, but its reality.. mmg cmtukan zmn skrg ni.. klu org zmn dlu, spatah suami ckp, mmg xbrani nk balas apa2.. diam je..


ok, aku mlalut lgi.. blik pd cite psl arwah.. Dtakdirkn umur arwah xpnjg.. mama ckp, mse tu mama zmn remaja.. arwah mninggal dunia.. Allah lebih sygkan dia kata mama.. N u know what? dia mninggal lbh awal dr ibu dia sndriri.. mse arwah mninggal, ibu arwah mmg dh tua dah.. nk dibayangkn tuanya ibu arwah tu, smpai dia tpksa mraba jenazah arwah sbb mata dia dh kabur dan xnmpk.. n mama ckp, suami dia pn xmninggal lg mse tu.. btapa la lelaki yg tgas n garang tu mjadi lmbut hatinya dgn pemergian isteri dia.. mama ckp suami dia mmg sdh sgt.. pstinya arwah pergi dlm kredhaan suami.. insyaAllah.. =)

lps mnguruskn jnazah arwah, tibalah masanya jenazah nk dkbumikan.. antara org yg usung keranda tu adalah wan(datuk aku).. wan cite kat mama, btapa ringannye jenazah arwah ktika diusung tu xblh nk digmbarkan.. mcm bwk kranda kosong je.. sgtlah ringan nye.. Aku dgr citer mama, aku nangis lagi.. wa.. sgt tharu nye.. moga arwah tenang dan bahagia d sana..

citer ni aku nukil bkn sbb nk higlight arwah, klu tak aku dh gtahu siapa dia awl2 lg.. tp pngorbanan dia n nk smua tu aku nk dijadikn pnduan buat bakal isteri @ isteri zmn skrg.. arwah mncintai suaminya tnpa syarat.. mnerima dan blapang dada dgn kkurangan yg ada pd si suami.. klu korg jd lelaki @ si suami, apa lg yg korg nak? apa lg yg korg cri? apa lagi yg korg harapkan? bidadari dunia sudh ada d sisi korg.. hya perlu tuntun dia ke jalan Allah, dan hargai dia di sisi korg.. citer mama inspired aku utk jd isteri solehah 1 hr nnt insyaAllah..

sorg ppuan jika diredhai suami dan mnunaikan sgala kwajipan dan tuntutannya kepada Allah, dia diberikan pilihan mmasuki mana2 pintu syurga yg diinginkannya.. Apa lg yg kita tnggu?? Pluang tu sntiasa ada d dpn mata.. Pintu syurga bukn mcm pntu rumh banglo yang bila kita masuki akn kte jmpa pintu blkg rumah.. mnndakan ada limitnya kluasan rumah kita.. kluasan syurga tu xtcapai dek akal dan fikiran manusia.. Marilah kita bsama2 mengejar SOLEHAH tnpa syarat.. mmberi dan bkorban dgn ikhlas.. Hanya krn cinta kita kpd Allah.. =)


4 comments:

  1. Haruskah aku cemburu? Barulah saja kuucap cinta..
    Kuingin cinta itu dibagi bersama...
    meskikah cinta membuatku inginkan segala?

    ReplyDelete
  2. lafaz kan kalimah syukur, lafazkan kalimah itu.. alhamdulillah.. Bersyukur dengan kelebihan dan redha serta berlapang dada dengan kelemahan.. thanks for ur comment.. =)

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah.. thanks own.. nnt blog walking g blog own k.. ^_^

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...